ارسال رایگان
0
راه‌های تشخیص فاسد شدن کرم ضدآفتاب
17
بهمن

راه‌های تشخیص فاسد شدن کرم ضدآفتاب

راه‌های تشخیص فاسد شدن کرم ضدآفتاب

آیا در مورد عوارض استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید کرم‌های ضد آفتاب را هم مانند دیگر لوازم آرایشی باید بررسی کنید و از ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته به هیچ عنوان نباید روی پوستتان استفاده کنید؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد راه‌های تشخیص فاسد شدن کرم ضدآفتاب با شما صحبت کنیم و به شما بگوییم اگر از ضد آفتاب تاریخ گذشته روی پوستتان استفاده کنید، چه عوارضی به همراه خواهد داشت. پس اگر می‌خواهید پوست سالم و شادابی داشته باشید تا پایان این مقاله از مو تن رو همراه ما باشید.

روش‌های حفظ اثربخشی ضدآفتاب ها

ضد آفتاب هم مثل دیگر محصولات آرایشی بهداشتی، تاریخ انقضا دارد. برای تشخیص اثربخشی دقیق و حفظ اثربخشی ضد آفتاب باید طبق موارد زیر عمل کنید:

1- تشخیص اثر بخشی ضد آفتاب با بررسی تاریخ انقضای محصول

  • بعد از باز کردن درپوش یک ضد آفتاب، ترکیبات SPF آن معمولا به‌مدت ۳ سال اثربخشی دارند.
  • بعد از به‌ پایان‌ رسیدن تاریخ انقضای ضد آفتاب دیگر اثربخشی لازم را ندارد و SPF موجود در آن از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت نمی‌کند.
  • ترکیبات موجود در ضد آفتاب طی گذشت زمان، اثربخشی خود را از دست داده و استفاده از ضد آفتاب تاریخ گذشته، سبب بروز التهاب پوستی و حساسیت خواهد شد.
  • در ضد آفتاب‌های تاریخ مصرف گذشته امکان رشد باکتری وجود دارد و استفاده از آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

2- تشخیص اثر بخشی ضد آفتاب با بررسی نحوه نگهداری از محصول

  • شیوه نگهداری ضد آفتاب تاثیر زیادی در اثربخشی و سلامت آن دارد.
  • نگهداری یک ضد آفتاب در محیط گرم و نم‌دار و مرطوب، اثربخشی آن‌ را کاهش می‌دهد.
  • برای حفظ اثر بخشی ضد آفتاب باید آن را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.

البته در مورد اثر بخشی ضد آفتاب این نکته هم خیلی مهم است که هنگام خرید ضد آفتاب به دنبال بهترین و باکیفیت ترین محصولات باشید. چون خرید بهترین محصولات تاثیر زیادی در ماندگاری آن دارد.

آیا کرم ضد آفتاب منقضی می شود؟

شاید بپرسید مگر ضد آفتاب هم فاسد و منقضی می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، می‌شود! همانطور که کرم‌، ماسک صورت و دیگر محصولات مراقبت از پوست انقضای خود را از دست می‌دهند، تاریخ انقضای ضد آفتاب هم به پایان می‌رسد و فاسد شدن کرم ضدآفتاب امری طبیعیست. به طور کلی باید بدانید که تمام محصولات آرایشی بهداشتی تاریخ انقضا دارند و پیش از خرید محصول تاریخ انقضای آن باید بررسی شود.

معمولا کرم های ضد آفتاب به مدت سه سال بعد از اینکه درب آن‌ها باز شود، موثر هستند اما زمانی که محصول منقضی می‌شود، مواد تشکیل دهنده آن اثر خود را از دست داده و دیگر نمی‌توانند به خوبی از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کنند.

علاوه بر این با گذشت زمان، مواد تشکیل دهنده کرم های ضد آفتاب فاسد شده و ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک و تحریکی روی پوست شما شوند. همچنین قارچ و باکتری در آن رشد کرده و سبب ابتلای شما به عفونت‌های پوستی خواهد شد.

البته ذکر این نکته هم بسیار مهم است که گاهی ممکن است تاریخ انقضای محصول هنوز تمام نشده باشد اما به خاطر شیوه غلط نگهداری از محصول، دچار فساد زود هنگام شود. مثلا اگر کرم های ضد آفتاب را در مکان های گرم یا مرطوب نگهداری کنید، اجزای تشکیل دهنده آن از بین رفته و قبل از اینکه رسما منقضی شود، کارایی خود را از دست می‌دهد.

نکته مهم و جالب دیگری که وجود دارد این است که ضد آفتاب‌های معدنی که که ترکیباتی مثل دی اکسید تیتانیوم (titanium dioxide) یا اکسید زینک (zinc oxide) در آن‌ها بکار رفته، تاریخ انقضای دیرتری دارند و فرایند کاهش اثربخشی آن‌ها نسبت به ضد‌ آفتاب های شیمیایی کند‌تر است. یعنی شما حتی می‌توانید از ضد آفتاب معدنی خود برای یک یا دو ماه بعد از تمام‌ شدن تاریخ انقضایش هم استفاده کنید.

 

تشخیص فاسد شدن و خراب شدن کرم ضدآفتاب

خب تا به اینجا دانستید که ضد آفتاب هم تاریخ انقضا دارد و بعد از گذشت مدتی، فاسد شدن کرم ضدآفتاب رخ می‌دهد. حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه بفهمیم کرم ضد آفتاب منقضی شده است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که لازم است سازگاری و بافت کرم را بررسی کنید تا مطمئن شوید کرم ضدآفتاب شما منقضی شده است یا خیر؟ در ادامه با ارائه چند روش به شما کمک می‌کنیم تا خراب شدن ضد آفتابتان را تشخیص دهید:

تاریخ انقضای کرم ضدآفتاب

معمولا بر روی دیواره یا در پوش بطری کرم ضد آفتاب، تاریخ انقضای آن حک شده است. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، وب سایت نام تجاری محصول را چک کرده و تاریخ انقضای محصول را آن جا بررسی کنید. همچنین می توانید با خدمات پس از فروش همان برند تماس بگیرید و در مورد تاریخ انقضای محصول بپرسید. اگر از هیچ یک از این راه‌ها نتوانستید تاریخ انقضای کرم را پیدا کنید کافیست ماه و سالی که ضد آفتاب را خریده‌اید، یادداشت کنید. ضد آفتاب ها معمولا تا سه سال بعد از باز شدن درپوش، تاثیر گذار هستند.

بوی غیر معمول

برای تشخیص فاسد شدن ضد آفتاب کافیست آن را ببویید. اگر متوجه شدید که عطر معمولی خودش را ندارد و بوی غیر معمولی می‌دهد، احتمال دارد که منقضی و فاسد شده باشد.

تغییر در بافت کرم و دو فاز شدن کرم ضد آفتاب

آیا اگر تاریخ انقضا را چک کردید و کرم بوی بدی نمی‌داد به این معنی است که ضد آفتاب فاسد نشده است؟
خیر! بررسی همین دو راه کافی نیست و حتما بافت کرم هم باید چک شود. کافیست مقدار کمی ضد آفتاب را بر روی دست خود بریزید و با مالش آن را بررسی کنید.

اگر احساس کردید کرم حالت آبکی دارد یا بافت آن شروع به جدا شدن می‌کند، دیگر برای پوستتان مناسب نیست و دچار فساد شده است. همچنین اگر مشاهده کردید که ضد آفتاب شما حالت دوفاز پیدا کرده یعنی ترکیبات آب و روغنش از هم جدا شده نشان دهنده ماندگی و تاریخ گذشتگی آن است. بطور کلی هر گونه تغییر در قوام و رنگ کرم های ضد آفتاب نشان دهنده آن است که ضد آفتاب منقضی شده و باعث بروز مشکلات جدی پوستی خواهد شد.

کرم ضد آفتاب

چگونه بفهمیم SPF ضدآفتاب بی اثر شده است

ضدآفتاب فاسد، اثر SPF خود را هم از دست می‌دهد و نه تنها اثری در پیشگیری از آفتاب سوختگی ندارد، بلکه ریسک آفتاب سوختگی را هم تا حد زیادی افزایش می‌دهد و در نهایت می‌تواند منجر به سرطان پوست شود. پس اگر با روش‌های بالا متوجه شدید کرم ضد آفتابتان فاسد شده، بدانید اثر SPF آن هم از بین رفته است.

نحوه نگهداری صحیح کرم ضدآفتاب و راه هایی برای جلوگیری از منقضی شدن زودرس

کرم های ضد آفتاب مقاومت زیادی دارند اما این مسئله به این معنی نیست که دیگر در مورد نحوه نگهداری آن مراقب نباشید. نحوه نگهداری صحیح کرم ضد آفتاب به این صورت است که:

  • از قرار دادن تیوپ ضد آفتاب در برابر نور مستقیم خورشید خودداری کنید چون فرمول های ضد آفتاب کاهش می‌یابند.
  • ضد آفتاب را در یک جای سرد نگهداری کنید. البته منظور از جای سرد یخچال نیست!
  • کرم ضد آفتاب را در یک محل خشک و بدون رطوبت نگهداری کنید. مثلا حمام جای مناسبی برای گذاشتن ضد آفتاب نیست.

پس کرم ضدآفتاب خود را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. بهترین مکان برای ضدآفتاب شما یک جای خشک، خنک و تاریک است.

عوارض فاسد شدن کرم ضدآفتاب و تاریخ گذشته

در کرم های ضد آفتاب شیمیایی ترکیباتی مانند اووبنزون، هوموسالات و اکسی بنزن به کار رفته است. وقتی تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب تمام می‌شود این ترکیبات شروع به اکسیداسیون می‌کنند و بعد از آن دیگر کرم به درستی روی پوست شما پخش نخواهد شد. همین مسئله سبب می‌شود عوارضی مانند موارد زیر برای پوست شما رخ دهد:

  • آفتاب سوختگی شدید و وحشتناک
  • پیری زودرس و چین و چروک ناشی از اشعه یو وی
  • آلرژی و حساسیت پوست ناشی از مواد منقضی شده و تاریخ گذشته

پس مراقب باشید که از کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته برای پوستتان استفاده نکنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد لحظه ای برای شما

error:
ارسال پیام
1
پشتیبانی آنلاین
سلام
می‌تونم کمکتون کنم؟